Description
Me 262 a fost primul avion de vânătoare cu reacție operațional din lume, proiectat de Germania nazistă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
A fost un aparat revoluționar, cu performanțe cu mult peste orice avion cu elice al epocii, dar a venit prea târziu și în număr prea mic ca să schimbe cursul războiului
Variantele A-1a și A-2a:
-
Me 262A-1a „Schwalbe” (Rândunică)
→ Versiunea de vânătoare pură, destinată luptei aer-aer
→ Înarmat cu 4 tunuri MK 108 de 30 mm în bot, capabile să doboare un bombardier greu cu doar câteva lovituri, dar cu un dezavantaj: o viteză mică a proiectilului și o bătaie eficientă relativ scurtă (500-600 metri)
→ Viteză maximă: aproximativ 870 km/h la altitudine (de peste două ori mai rapid decât un Spitfire)
→ Dezavantaj: decolare și aterizare periculoasă din cauza turbinelor lente și sensibile -
Me 262A-2a „Sturmvogel” (Pasăre de furtună)
→ Varianta de bombardament ușor
→ Înarmat cu 2 tunuri de 30 mm + capacitatea de a transporta două bombe de 250 sau 500 kg sub fuselaj
→ Utilizat în atacuri rapide împotriva coloanelor terestre și aerodromurilor aliate
Me 262A-1a era propulsat de două motoare Junkers Jumo 004B, primele motoare cu reacție operaționale din lume
Fiecare motor producea aproximativ 8,8 kN de tracțiune
Deși revoluționare, aceste motoare aveau o durată de viață foarte scurtă — în condiții de front rareori depășeau 25-50 de ore de zbor, fiind extrem de sensibile la schimbări bruște de turație și la absorbția corpurilor străine
Motoarele îi ofereau avionului o viteză maximă de aproximativ 870 km/h la altitudine, făcându-l de departe cel mai rapid avion de vânătoare al vremii
Însă, decolarea și aterizarea erau punctele sale vulnerabile — tracțiunea motoarelor la turații mici era slabă, iar în timpul decolării piloții trebuiau să accelereze progresiv ca să evite pierderea motorului
Avionul avea un fuselaj integral metalic, cu o configurație de tip mid-wing (aripi montate pe la mijlocul fuzelajului) și tren de aterizare triciclu escamotabil, o noutate pentru vremea respectivă
Designul aerodinamic, cu aripi ușor înclinate înapoi (sweep), i-a conferit stabilitate și viteză mare, deși Me 262 nu avea încă aripi cu săgeată pronunțată, caracteristică avioanelor de reacție postbelice
Cockpitul era bine protejat cu un blindaj de 15 mm și avea o cupolă generoasă, oferind piloților o vizibilitate foarte bună în toate direcțiile
Pe lângă viteza maximă de 870 km/h, plafonul de serviciu (altitudinea maximă la care avionul putea opera eficient) era de circa 11.450 metri Raza de acțiune standard, cu rezervoarele pline, era de aproximativ 1.050 kilometri
Datorită motoarelor cu reacție, Me 262 avea o accelerație superioară avioanelor cu elice contemporane, însă reacția motoarelor la comenzile de putere era lentă și greu de controlat în situații de urgență
De exemplu, dacă pilotul accelera brusc, exista riscul ca motorul să se oprească sau să explodeze
Sistemele de navigație și comunicații ale Me 262 erau de ultimă generație pentru epoca sa, incluzând radiouri VHF și echipamente IFF (Identification Friend or Foe), rare pentru avioanele de vânătoare germane
De asemenea, avionul avea frâne aerodinamice retractabile pe aripi, folosite în special pentru reducerea vitezei în timpul atacurilor la bombardiere și pentru aterizări controlate
Atacurile asupra bombardierelor:
Principalul rol al Me 262A-1a a fost interceptarea bombardierelor aliate, cum ar fi B-17 Flying Fortress și B-24 Liberator
Tactica standard era:
-
Abordare rapidă de sus sau din lateral, evitând formațiile de escortă Mustang P-51
-
Avionul urca la o altitudine superioară formației de bombardiere și ataca în picaj rapid, folosindu-se de avantajul uriaș de viteză
-
Piloții trăgeau cu cele patru tunuri MK 108 de 30 mm de la distanță scurtă (sub 500 m), pentru că proiectilele erau grele, dar lente și cădeau rapid la distanțe mai mari
De regulă, nu se angajau în lupte aeriene susținute cu avioane de escortă
După atac, Me 262 accelera la peste 800 km/h și se retrăgea rapid, profitând de faptul că niciun avion aliat cu elice nu putea ține pasul
Folosirea rachetelor R4M:
Me 262 a fost printre primele avioane care au folosit rachete aer-aer în luptă
Sub fiecare aripă erau montate câte 12 rachete R4M de 55 mm, folosite împotriva formațiilor compacte de bombardiere
Tactica era:
-
Să tragă salve de rachete de la o distanță de 800-1.000 m, inainte să ajungă la distanța eficientă a tunurilor
-
Rachetele, lansate în salve, produceau o „ploaie” de explozibili care spărgeau formația sau doborau mai multe bombardiere dintr-un singur atac
Era o tactică eficientă, dar folosită mai rar din cauza numărului limitat de Me 262 echipate cu R4M
În total au fost construite aproximativ 1.430 de exemplare de Messerschmitt Me 262 până la sfârșitul războiului
Dintre acestea:
-
Me 262A-1a (varianta de vânătoare clasică) a fost cea mai numeroasă, cu peste 1.100 de unități produse
-
Me 262A-2a (varianta de bombardament ușor) — aproximativ 140 de exemplare
-
Restul au fost variante speciale: antrenament cu două locuri (Me 262B), avioane de recunoaștere sau prototipuri experimentale
Dacă ar fi fost disponibile în număr mai mare și cu logistică pe măsură, ar fi putut domina complet cerul european în 1945
Cod produs: AIR A09090A
scara 1:72
Model ( Kit ) din plastic care necesita asamblare, lipire si optional vopsire
vopselele si adezivi nu sunt incluse in kit; se vand separat
datorita componentelor din plastic sau metal, mici, detasabile, nu se vor lasa la indemana copiilor sub 3 ani; pot fi inghitite
model pentru copii peste 14 ani
gradul de dificultate: 3 ( avansat )
numar piese: 74 buc
caracteristicile de asamblare ale modelului:
- detalii de foarte buna calitate
- include arme si echipament
- cockpit si tren de aterizare detaliate
- include 1 figura
- 2 variante de vopsire si marcare
- dimensiune finala macheta: lungime fuselaj 148 mm, anvergura aripi 174 mm
codul de vopsele recomandat este indicat in schema in dreptul fiecarei piese
studiati schema inainte de asamblare
componentele din plastic se desprind cu un cutter
bavurile se inlatura cu o pila fina
asamblati partile din plastic in ordinea numerica indicata in schema
vopsirea se face inainte sau dupa asamblare
insemnele se decupeaza si se introduc pentru 30 secunde intr-un vas cu apa, apoi se desprind de pe suportul de hartie si se fixeaza pe model prin presare usoara in locul indicat de producator
vopselele si adezivi nu sunt incluse in kit; se vand separat
adezivul si vopseaua sunt inflamabile; pastrati-le departe de surse de caldura
evitati contactul cu pielea si ochii
produsul este un model ( kit ) din plastic, nu o jucarie
fotografia ( desenul ) de pe cutie este cu titlu de prezentare, reprezinta o sugestie de vopsire, si nu este la dimensiunea reala a modelului
imaginea prezinta modelul asamblat si vopsit
produs in Anglia
Reviews
There are no reviews yet.