Description
IAR-81 BoPi (Bombardier în Picaj) este o variantă a avionului de vânătoare românesc IAR-81, care a fost folosit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial de către Forțele Aeriene Regale Române
IAR-81 BoPi a fost adaptat pentru a îndeplini roluri de bombardament în picaj, fiind o modificare a avioanelor de vânătoare IAR-81 existente
-
IAR-81 a fost un avion de vânătoare dezvoltat de Industria Aeronautică Română (IAR), proiectat în 1940, ca un răspuns la nevoia Forțelor Aeriene Române de avioane de vânătoare eficiente
-
IAR-81 a avut un rol important în luptele de pe frontul de Est în timpul războiului
-
A fost un avion relativ modern pentru acea vreme, având un motor de 1.000 CP și o viteză maximă de aproximativ 570 km/h, fiind echipat cu arme de foc puternice, inclusiv mitraliere de 12,7 mm și 7,62 mm
-
IAR-81 BoPi a fost o variantă adaptată a IAR-81 pentru misiuni de bombardament în picaj
-
În acest scop, IAR-81 BoPi a fost echipat cu un suport central pentru bombe și prinderi sub aripi pentru bombe suplimentare
-
Aceasta i-a permis să execute atacuri de bombardament în picaj asupra țintelor la sol
-
Varianta BoPi a fost folosită în scopuri tactice pe frontul de Est, în timpul bătăliilor împotriva forțelor germane și a altor inamici ai României
Design și caracteristici
-
Motor: IAR-81 BoPi era echipat cu motorul Gnome-Rhône 14N-48 (un motor radial cu 14 cilindri), care îi oferea o putere de aproximativ 1.000 CP
-
Viteza: Viteza maximă a fost de aproximativ 570 km/h
-
Armament: În plus față de mitralierele de vânătoare standard, varianta BoPi avea un armament specializat pentru bombardamente:
-
Bombă principală: O bombă mare de 50-100 kg, montată pe suportul central al avionului
-
Bombardamente suplimentare: Prinderi sub aripi pentru bombe suplimentare sau rachete mici, în funcție de misiune
-
Arme de apărare: Mitraliere de 12,7 mm și 7,62 mm
-
-
Performanțe aerodinamice: Modificările pentru bombardament în picaj au avut un impact asupra manevrabilității avionului, fiind mai puțin agile în comparație cu varianta de vânătoare, dar au îmbunătățit capacitatea de a lovi ținte precise la sol
-
IAR-81 BoPi a fost folosit pe frontul de Est, în cadrul Forțelor Aeriene Române, în special în timpul luptelor cu Armata Roșie în 1944
-
Acest avion a jucat un rol semnificativ în sprijinul trupelor la sol și a fost folosit pentru atacuri asupra infrastructurii inamice, cum ar fi convoaie, depozite și baze militare
-
În timp ce IAR-81 BoPi nu a avut o eficiență globală deosebită în comparație cu avioanele de bombardament în picaj mai avansate ale Aliaților (de exemplu, Junkers Ju 87 Stuka sau Douglas SBD Dauntless), a rămas totuși un avio valoros pentru misiuni tactice
-
Datorită limitărilor sale aerodinamice și a designului său mai puțin sofisticat față de avioanele de bombardament ale marilor puteri, IAR-81 BoPi nu a avut un impact major în schimbarea cursului războiului
-
Totuși, el a fost folosit eficient în atacuri rapide, având un avantaj tactic în lupta pe frontul de Est datorită cunoștințelor locale ale piloților români
IAR-81 BoPi a fost un avion de bombardament în picaj românesc relativ eficient pentru operațiunile sale specifice din Al Doilea Război Mondial Deși nu era la fel de bine cunoscut ca alte avioane de vânătoare sau bombardiere din acea perioadă, el a avut un rol semnificativ în lupta de pe frontul de Est, sprijinind trupele române în operațiunile lo
Deși numărul exact de unități produse nu este foarte bine documentat, se estimează că au fost construite aproximativ 435-450 de aparate din toate modelele si variantele IAR-80 si IAR-81, inclusiv modelele BoPi, între 1940 și 1944, la uzinele IAR (Industria Aeronautică Română) din Brașov
Majoritatea au fost retrase și dezafectate după război, fără a fi păstrate ca piese de muzeu sau de colecție
Motivele pentru care nu există exemplare rămase includ dezafectarea rapidă, pierderile în lupte, lipsa unei culturi de conservare a aviației istorice în perioada postbelică și schimbările politice și economice din România
Cod produs: SPH 32073
scara 1:32
Model ( Kit ) din plastic care necesita asamblare, lipire si optional vopsire
vopselele si adezivi nu sunt incluse in kit; se vand separat
datorita componentelor din plastic sau metal, mici, detasabile, nu se vor lasa la indemana copiilor sub 3 ani; pot fi inghitite
model pentru copii peste 14 ani
gradul de dificultate: 5 ( foarte dificil )
numar piese: 275 buc
include piese din plastic, piese din metal ( photoetched ) si piese din plastic transparent
caracteristicile de asamblare ale modelului:
- detalii de foarte buna calitate
- tren de aterizare si exterior detaliate
- include arme si echipament
- 4 variante de vopsire si marcare
- dimensiuni finale macheta: anvergura aripi 284 mm, lungime 288 mm
codul de vopsele recomandat este indicat in schema in dreptul fiecarei piese
studiati schema inainte de asamblare
componentele din plastic se desprind cu un cutter
bavurile se inlatura cu o pila fina
asamblati partile din plastic in ordinea numerica indicata in schema
vopsirea se face inainte sau dupa asamblare
insemnele se decupeaza si se introduc pentru 30 secunde intr-un vas cu apa, apoi se desprind de pe suportul de hartie si se fixeaza pe model prin presare usoara in locul indicat de producator
vopselele si adezivi nu sunt incluse in kit; se vand separat
adezivul si vopseaua sunt inflamabile; pastrati-le departe de surse de caldura
evitati contactul cu pielea si ochii
produsul este un model ( kit ) din plastic, nu o jucarie
fotografia ( desenul ) de pe cutie este cu titlu de prezentare, reprezinta o sugestie de vopsire, si nu este la dimensiunea reala a modelului
imaginea prezinta modelul asamblat si vopsit
produs in Cehia
Reviews
There are no reviews yet.